KĄ DARYTI, KAI VADOVAS PATIRIA PSICHOLOGINĮ SMURTĄ IŠ DARBUOTOJŲ? (1)

Straipsnis: https://byt.lt/WkHVt 

Kai rašiau straipsnį apie psichologinį smurtą prieš vadovus, žinojau, kad tai labai aktuali ir per mažai diskutuojama tema. Dabar noriu pasidalinti keliais patarimais, kurie tikrai padės, jei tektų vadovui susidurti su prieš jį psichologiškai smurtaujančiu darbuotoju. Jei esate dar tik pradedanti darbą jaunas vadovas - patarimai pagelbės išlaikyti pasitikėjimą savimi ir įveikti bendravimo sunkumus su grupe priešiškai nusiteikusių darbuotojų.

Šiame straipsnyje nerašysiu apie lyderystės, situacinio vadovavimo, konfliktų valdymo bei komandinio darbo žinių ir gebėjimų svarbą, norint suvaldyti sudėtingas bendravimo situacijas ir darbuotojų psichologinį smurtą prieš vadovą. Tikiu, kad dauguma Jūsų tai žinote, mokėtės ar skaitėte. Šį kartą pateiksiu kelis praktinius patarimus, kurie suderinami su psichologijos ir vadovavimo žiniomis, gali gan greitai pagerinti santykius su priešiškai prieš vadovą nusiteikusiu darbuotoju ar grupe darbuotojų:

1.     Išlaikykite pasitikėjimą savimi. Tik nesupainiokite, kad pasitikėjimas nėra pozicija „aš geras, o tu blogas“ ir tai nėra jėgos demonstravimas, manipuliacijos ar arogancija. Atminkite, kad ne žmogus blogas ar Jūs esate netikęs vadovas, o situacija yra sudėtinga ir yra problema, kuriai spręsti reikia specifinių žinių ir gebėjimų. Prisiminkite, kad nenormalioje situacijoje jaustis nenormaliai yra normalu. Dažnai mokymų ir konsultacijų metu sakau, kad būkime geranoriški žmogui ir reiklūs problemai. Visų pirma, reikia tikėti, kad žmonės iš esmės yra geri ir gali keistis. Pirmas žingsnis - savo įsitikinimų pertvarkymas, o tam reiks šiek tiek laiko ir darbo su savimi.

2.     Toliau spręskite problemą (pristatau 4 žingsnių sudėtingų bendravimo situacijų valdymo taisyklę):

a)     Įsivardinkite faktais, kas vyksta. Paklauskite savęs, kas dabar vyksta, įvardinkite faktus ir neinterpretuokite. Jei galvojate, kad Jus žemina, pasiklauskite savęs, kokie faktai įrodo, kad jus žemina, iš kur žinote. Ar darbuotojas sutiktų su Jūsų mintimi, kad jis Jus žemina? Kaip darbuotojas (-jai) paaiškintų savo elgesį? Tai svarbu, nes su darbuotoju teks kalbėti faktų kalba, o ne emocijomis ar asmeninėmis interpretacijomis.

b)    Įsisąmoninkite, ko Jūs norite. Paklauskite savęs, ko aš pats noriu šioje situacijoje – atkeršyti, perauklėti ar bendradarbiauti. Jei norite dirbti ir bendradarbiauti, atsakykite sau, kaip tai turi atrodyti, iš kokio Jūsų elgesio kiti supras, kad norite bendradarbiauti.

c)     Pagalvokite, ko nori darbuotojas (-jai), ko siekia. Atminkite, kad žmonės pyksta ant Jūsų ne todėl, kad to nori. Jie pyksta, nes turi nepatenkintus poreikius, kažkas yra negerai ir jiems reikia Jūsų pagalbos. Gal kils mintis, kad darbuotojas (-jai) nori Jus nugalėti? Tai kam jam/jiems to reikia? O gal kažko bijo, nerimauja, nesupranta? Čia labai svarbu neinterpretuoti ir nesuasmeninti. Darbuotojo (-jų) elgesio priežasčių gali būti daug, paminėsiu tik kelias: jaučiasi nesaugus, nes nežino ar liks dirbti arba pyksta, nes nenori dirbti papildomų darbų, nenori dirbti po darbo, o gal kažko nemoka ir bijo Jūsų pasmerkimo, o gal nori žinoti Jūsų nuomonę svarbiais klausimais... Pabandykite suprasti, kas yra negerai, su kokiomis problemomis susiduria ir kokių sprendimų gali norėti darbuotojais (-jai).

d)    Imkitės veiksmų. Šiame etape padės turimos jūsų vadovavimo žinios ir kompetencijos bei socialiniai įgūdžiai. Geriausias būdas kalbėtis – klausti ir klausytis. Klausti nekaltinant, neužsipuolant, nemanipuliuojant ir neįžeidinėjant atgal. Žinoma, tai nėra lengva, kalbantis kyla daug emocijų, bet, kaip rodo tyrimai ir patirtį turinčių vadovų pasisakymai, kalbantis galima sumažinti arba visai eliminuoti darbuotojo priešiškumą bei prieš vadovą nukreiptą netinkamą elgesį.

Pateiksiu kelis galimų pokalbių pradžios su darbuotojais pavyzdžius: „Susiklostė situacija, kurioje jaučiu įtampą ir matau, kad tai nepadeda darbui. Todėl kviečiu pasitarti, kaip galime išspręsti šią problemą. Ką mano?“; „Tikiu, kad siekiant tikslų ir dirbant yra svarbu turėti stiprią komandą, nes tik taip galime dirbti be streso ir pasieksime įmonės tikslų. Siūlau pradėti kalbėtis ir tartis dabar. Ką manote?;  „Susitikime X valandą, galėsime vieni kitiems užduoti klausimus,  išspręsti problemas ir kartu dirbti.“; „Daug galvojau apie situaciją, kuri man nemaloni. Noriu paklaustai, ar gali būti, jog, pasikeitus vadovui, pradėjus man vadovauti, ne labai suprantate, kaip toliau dirbsime? Kviečiu susitikti X val., aš papasakosiu ir noriu išgirsti Jūsų klausimus bei siūlymus“.

Mūsų visų bendravimas prasideda nuo pirmo pokalbio, tad kalbėkime ir daugiau pasitikėkime savimi bei savo darbuotojais.